De geschiedenis van sneakers

Schoenen gaan ver terug. Aan het einde van de 18e eeuw droegen mensen schoenen met rubberen zolen, gymschoenen genaamd, maar ze waren behoorlijk grof – er was bijvoorbeeld geen rechtervoet of linkervoet. Rond 1892 kwam de U.S. Rubber Company met comfortabelere rubberen schoenen met canvas tops, genaamd Keds. In 1917 begonnen deze schoenen in massa te worden geproduceerd. (Ze kregen de bijnaam schoenen omdat ze zo stil waren dat iemand die ze droeg iemand kon besluipen.) Datzelfde jaar produceerde Marquis Converse de eerste schoen die speciaal voor basketbal was gemaakt, genaamd Converse All-Stars. In 1923 keurde een Indiana hoepels-ster genaamd Chuck Taylor de schoenen goed, en ze werden bekend als Chuck Taylor All-Stars. Dit zijn de best verkochte basketbalschoenen aller tijden.

Sneakers gaan wereldwijd

Schoenen gingen internationaal in 1924. Toen creëerde een Duitse man genaamd Adi Dassler een schoen die hij naar zichzelf noemde: Adidas. Dit merk werd de meest populaire sportschoen ter wereld. Baanster Jessie Owens droeg Adidas toen hij vier gouden medailles won op de Olympische Spelen van 1936. Adi’s broer Rudi startte een ander beroemd sportschoenenbedrijf: Puma. In de eerste helft van de 20e eeuw werden sportschoenen vooral gedragen om te sporten. Maar in de jaren vijftig begonnen kinderen ze te dragen als modeverklaringen. Nog meer tieners volgden de rage na het zien van James Dean op schoenen in de populaire film Rebel Without a Cause.

Innovatie voor een prijs

De verkoop van studs nam een grote vlucht in 1984, toen Michael Jordan een contract tekende voor het dragen van een Nike-schoen genaamd Air Jordans – de beroemdste schoen ooit gemaakt. Zelfs nadat Jordan met pensioen ging bij de NBA, bleven zijn schoenen bestsellers. Terwijl bedrijven als Nike, Reebok en Adidas streden, veranderden ze de manier waarop sneakers eruit zagen door wilde kleuren toe te voegen en veters te verwijderen. Er werden schoenen gemaakt voor elke sport, inclusief wandelen, skateboarden en ‘crosstraining’.

Nieuwe schoentechnologieën verhogen de prestaties. Nike’s Air Force gebruikte kleine gaszakken om betere demping te creëren, terwijl Reebok The Pump introduceerde: lucht die in schoenen werd gepompt om ze beter te laten passen. Schoenen-verrassingen gaan door: Spira Footwear heeft bijvoorbeeld een veer in de zolen ingebouwd om voetbelasting te verminderen. Natuurlijk hebben dergelijke innovaties een prijs: sportschoenen kosten vaak meer dan €100 per paar!

Gebruik in de sport

De term ‘sportschoenen’ wordt meestal gebruikt voor schoenen die worden gebruikt voor joggen of hardlopen op de weg en voor binnensporten zoals basketbal, maar schoenen voor sporten die op gras worden gespeeld, zoals verenigingsvoetbal en rugbyvoetbal, vallen meestal niet onder de naam sportschoenen. “schoenplaatjes” en in Brits Engels als “laarzen” of “studs”. Kenmerken van een sportschoen zijn onder meer een flexibele zool, een geschikt loopvlak voor de functie en het vermogen om schokken op te vangen. Naarmate de industrie en ontwerpen zijn uitgebreid, is de term “sportschoenen” meer gebaseerd op het ontwerp van de onderkant van de schoen dan op de esthetiek van de bovenkant van de schoen. De ontwerpen van vandaag omvatten sandalen, Mary Janes en zelfs verhoogde stijlen die geschikt zijn voor hardlopen, dansen en springen.

De schoenen zelf zijn gemaakt van flexibele verbindingen, meestal met een zool van dicht rubber. Hoewel het oorspronkelijke ontwerp eenvoudig was, hebben fabrikanten sindsdien sportschoenen op maat gemaakt voor hun specifieke doeleinden. Een voorbeeld hiervan is de schoen met spikes die is ontwikkeld voor hardlopen op de baan. Sommige van deze schoenen zijn gemaakt tot ongebruikelijk grote maten voor atleten met grote voeten.