Infographic waarom?

Een infographic wordt steeds frequenter gebruikt in de communicatie van organisaties, stichtingen en overheden. Door middel van een infographic wordt informatie op een efficiënte wijze overgebracht op het publiek. Er zitten nog meer pluspunten aan een infographic.

Wat is een infographic?

Een infographic is een informatieve illustratie waarin tekst en beeld gemixt worden. Informatie wordt vandaar op een visuele wijze weergegeven. Een infographic wordt meestal opgemaakt door een grafisch vormgever. Er zijn ook diverse kosteloze programma’s om een beperkte infographic zelf te maken.

Een infographic is een zeer bruikbaar en handig marketingmiddel. Met één afbeelding kun je veel uiteenzetten en ook veel info beeldend maken. Daarnaast heeft het lezende publiek de kans om de infographic te delen op Social Media. Vandaar wordt het publiek nog groter. Kijk maar eens op Pinterest of Instagram, op deze kanalen zie je zeer veel infographics voorbij komen.

De pluspunten van een infographic

Creativiteit

Ook kun je veel creativiteit kwijt in een infographic. Geen lange, saaie teksten maar een kleurrijk, visueel geheel. Flitsende beeldende kenmerken die direct opvallen en duidelijk zijn.

Een infographic kun je vormen naar de huisstijl van je organisatie. Zo is het wellicht om je bedrijfskleuren door te voeren in de infographic en om mogelijk het logo toe te voegen. Wanneer de infographic op Social Media veel gedeeld wordt, ziet men direct bij welk onderneming de infographic vandaag komt. En dat zorgt weer voor extra naamsbekendheid.

Begrijpelijk

De infographic blijft niet alleen effectief in ons geheugen hangen, de illustratie wordt ook zeer snel begrepen. Een infographic wordt door het visuele aspect veel sneller begrepen dan een alinea aan tekst. Ook wordt de info door verschillende niveaus en leeftijden in één keer begrepen, vanwege de duidelijkheid, het heldere karakter en de herkenbare beelden.

Attentiewaarde

(Bron: “Eyetracking the News” (2007)

De spanningsboog van je publiek is vandaag de dag vastgesteld op 8 seconden. dat is een vrij korte spanningsboog, vooral wanneer je wat informatie wilt vertellen. Het publiek voelt zich  sneller aangetrokken tot de infographic dan tot normale tekst. De attentiewaarde van een infographic is vele malen hoger dan van een normale tekst. Het publiek is veel sneller geneigd de tekst te lezen in de infographic, zeker 87% van de mensen doet dit. Terwijl men bij een standaard tekst in 41% maar de gehele tekst leest.

En nu de vraag: Waarom zou ik een dure infographic laten maken? Ten eerste, infographics kunnen al tegen een zeer scherp tarief opgemaakt worden. Daarnaast zitten er vele voordelen aan het opmaken van een infographic.

Compact en volledig

Een maken infographic is zeer compact maar er kan wel veel informatie toegevoegd worden. De zender wordt in principe gedwongen om de info helder en kort te formuleren. Hierdoor is het wellicht om veel tekst en cijfers te verwerken in een infographic. Door bv. grafieken te gebruiken wordt informatie op een schematische en compacte wijze weergegeven.

 

Informatie blijft hangen

Een van de grootste pluspunten is dat een infographic duidelijker overkomt op het publiek en beter blijft hangen. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat we voor 80% onthouden wat we gezien hebben. Daar tegenover staat dat we maar 20% onthouden van de dingen die we gelezen hebben.

Voor meer info : website bezoeken